Det är viktigt att Ni innan bokningen läser dessa allmänna frågor så att Ni är medvetna om vad som gäller. Fler svar på mycket vanliga frågor och vad som menas med vanligt förekommande ord finner du under bokningsinformationen.
Rengöringsmedel
Vi rekommenderar att Ni tar med det nödvändigaste såsom toalett- och hushållspapper, disk-, tvätt- och rengöringsmedel samt dammtrasa då detta inte är något som tillhandahålls.
Avlopp
Om stopp skulle inträffa, kontakta värden eller dess ombud. Vi vill dock understryka att man aldrig får slänga bindor, bomull eller liknande i toaletten som kan medföra stopp.
Färskvatten
Vid mycket torr och varm väderlek kan vattenransonering uppstå. I värsta fall i vissa stugor som delar vattencistern kan man nödgas hämta vatten i dunkar. Detta medför då ej hyresreduktion.
Dusch och bad
Alla våra objekt har tillgång till egen eller delad dusch och/eller badkar.
Varmvatten
De flesta av stugorna/lägenheterna är sommarboende varför varmvattenberedaren inte alltid är så stor. Det kan alltså hända att varmvattnet kan ta slut om flera duchar vid samma tillfälle.
Fiskekort
Fiskekort ger tillstånd att fiska i ett visst vatten under vissa villkor. Det säljs vanligen för ett fiskeområde av föreningen för fritidsfiskare. Fråga den lokala turistinformationen om de regler som gäller.
Naturtomt
Många objekt vi förmedlar har endast bergstom dvs. att ingen gräsmatta förekommer alls. Det kan också förekomma att tomter med gräs inte har någon friserad gräsmatta, utan att långt gräs/ängsgräs täcker markytan.
Grillning
Försäkra dig om att grillning är tillåten om du ska grilla.
Miljö
På sommaren passar många husägare på att renovera eller bygga till sina hus. Smögen rum & stuga kan därför i de fall buller förekommer inte hållas ansvarig. Samma sak gäller trafikstörning eller störningar från exempelvis kroglivet. Om påtaglig störning från trafik eller krogliv kan förekomma, står detta med i objektsbeskrivningarna.
Klädförvaring
Kan ibland förekomma i mer eller mindre omfattning. Garderob med endast ett förhänge är vanligt i en del semesterhus.
Ohyra
På sommaren kan det förekomma myror, spindlar och diverse insekter omkring en del boenden. I de fall invasion av större mängd sker av ex. myror eller andra skadedjur i huset där det anses störande, kontakta värden eller dess ombud.
Stugregler
Många stugägare sätter upp en lapp med regler som gäller för boendet, tillse att läsa dessa vid ankomst.
Sopor
Hyresgästen är ansvarig för att soporna töms och avlägsnas. Även i de fall där inte någon organiserad sophämtning finns.
Sovloft
I objektsbeskrivningen står om sovplatserna är belägna på sovloft. Ett sovloft innebär att ståhöjd inte är självklart över hela eller delvis hela ytan.
Sängar
I objektsbeskrivningen finns alla standardsängar på foto dessa är med madrasser om minst 10cm i tjocklek.
Apparater
Objekten skiljer sig åt vad avser utrustning så som TV, video, stereo osv. En TV kan vara standardformat såväl som 42” Platt TV på vägg. I objektsbeskrivningen står ibland beskrivet mer om apparaternas skick. Om en apparat skulle sluta fungera, ber vi er kontakta husägaren eller dess ombud. Detta åtgärdas så fort det är möjligt.
Telefon
Fast telefoni är ovanligt i ett semesterboende.
Toaletter
Alla objekt har tillgång till egen toalett alternativt delad med ytterligare boende och det framgår alltid av objektsbeskrivningen.
Trappor
I många av de gamla husen i Bohuslän är trapporna smala och branta då man utnyttjade så lite utrymme som möjligt för trappor då man byggde hus förr.
TV
Om det i objektsbeskrivningen står att det finns TV innebär det minst två svenska kanaler. Vissa objekt är dessutom utrustat med parabolantenn el. dyl. och kan då få in fler kanaler.
Värme
Värme ingår i samtliga av våra semesterboenden och kan innebära direktverkande el, fjärrvärme, eldning eller olja.
Öppen spis
Kan innebära såväl murad som öppen eller sluten järnspis.
Vid ankomst
Kontrollera stugan, har ni synpunkter på huset/lägenheten, inventarier eller städningen så informera ägaren om detta omedelbart. Ni kommer tillsammans med ägaren /ombudet överens om ev. åtgärd av detta. Tänk på att synpunkter som kommer fram i efterhand ej går att åtgärda eller kompensera. Förmedlingen svarar ej för ovanstående då samtliga fastigheter är privatägda.